تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/09/14 - 21:50
کد خبر: 490019

در نشستی به مناسبت روز دانشجو دردانشگاه صنعتی شریف مطرح شد:

وزیر ارشاد: هیچ محدودیتی در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها وجود ندارد/ تقلیل دادن امر به معروف به حجاب بدسلیقگی است

وزیر ارشاد: هیچ محدودیتی در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها وجود ندارد/ تقلیل دادن امر به معروف به حجاب بدسلیقگی است

مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد به مناسبت روز دانشجو در ویژه برنامه دانشگاه صنعتی شریف که امروز برگزار شد، گفت: تمام زیرساخت‌های مهم فرهنگی کشور ساخته شده و در اختیار مردم است.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ویژه برنامه روز دانشجو به همت انجمن اسلامی مستقل دانشگاه صنعتی شریف و با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد امروز برگزار شد. در ابتدای جلسه نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف سخنرانی کردند. 

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد بعد از سخنرانی دانشجویان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو، گفت: به همه شهدی راه پر فضیلت استقلال و عدالت درود میفرستم.  وزارت ارشاد را خانه همه افراد فکر و اندیشه می‌دانم و سلایق مختلف هم مخاطب ما هستند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در آیین زنگ فرهنگ و نشست صمیمانه با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفت: به عنوان وزیر فرهنگ حضور در جمع‌های نخبگی، گروه‌های مختلف و سلایق مختلف را افتخار خودم می‌دانم. هر ایرانی در هر جایی از دنیا مخاطب ماست. ایران مرزهای گسترده‌تری از مرزهای فعلی دارد. افتخار می‌کنیم که در نظام اداری جمهوری اسلامی در بخشی قرار داریم که با چنین اصالت تاریخی روبه‌رو هستیم. عبور قرن‌ها و سال‌های سال خللی در عظمت ایران وارد نکرده است.

هیچ محدودیتی در فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها وجود ندارد/ تقلیل دادن امر به معروف به حجاب بدسلیقگی است

وی به دانشجویان توصیه کرد خیلی شعارهایی را که مخالفان فرهنگی ایران به زبان می‌آورند باور نکنید و افزود: در دولت نظریه روشنی را دنبال می‌کنیم. به دنبال حذف گروه‌های مردمی، تصدی‌گری و رهاسازی نیستیم. نهاد حاکمیت باید نظارت و تسهیل‌گری داشته باشد و بخش‌های مرجع و تأثیرگذار وارد عمل شوند.هیچ محدودیتی در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی در دانشگاه‌ها وجود ندارد و وزارت فرهنگ از این فعالیت ها حمایت می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه دنبال حذف صدور مجوز ساخت هستیم، گفت: دیگر نیازی به دریافت مجوز ساخت نیست و هر کسی بخواهد می‌تواند اثر خود را بسازد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون ۲۵۵ هزار مجوز چاپ کتاب صادر کرده‌ایم و تنها نیم‌درصد رفت و برگشت در حوزه ارشاد اتفاق می‌افتد و محدودیتی وجود ندارد. ممکن است کسی برای جشنواره فیلم فجر فیلم بسازد و ممکن است با اسماعیلی نامی مخالف باشد. بیش از هشت هزار میلیارد تومان برای ساخت زیرساخت‌های فرهنگی کشور هزینه و تمامی زیرساخت‌ها ساخته شده است.

همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از وزارت خارجه بیشترین تعاملات خارجی را داشته و بیشترین هفته‌های فرهنگی برگزار شده است.وی تصریح کرد: نمی‌خواهیم مشکلات کشور با لبخند اروپایی‌ها برطرف شود. آیا بیش از ۵۰ عضویت در مجامعی مانند بریکس با ۶۰ عضو نشانه انزوا است؟ به‌زودی جشنواره فیلم کشورهای شانگهای را برگزار می‌کنیم و در بریکس هم دنبال این کار هستیم. معتقد به انسداد نیستیم، برخی دوستان همراستا گله می‌کنند که چرا چکشی برخورد نمی‌کنید؟ ما اهل برخورد چکشی نیستیم.

از اهالی فرهنگ افغانستان حمایت می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره تعامل ایران با طالبان گفت: در اصطلاح حقوق بین‌المللی، ایران دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است. به همین دلیل ارتباطات ما خیلی محدود است. با این حال ما از همه اهالی فرهنگ و هنر افغانستان که به دلیل برخی سیاست‌های نادرستی که در آنجا اعمال می‌شود خارج شده‌اند مثل شهروندان هنرمند خودمان حمایت می‌کنیم برای اینکه آثارشان منتشر شود.

یکی از خط قرمزهای ما در ارتباط با گروه‌های مستقر در افغانستان این است که باید به تاریخ، فرهنگ و زبان مردم این کشور احترام بگذارند. در هندوستان با عظمت ۱.۴ میلیارد جمعیت، زبان دوم خود را در کنار زبان‌های دیگر زبان فارسی قرار داده‌اند. در پاکستان نیز در زمینه زبان فارسی بیش از هشت دفتر نمایندگی ما رسماً آموزش زبان فارسی می‌دهند.

تقلیل دادن امر به معروف به حجاب بدسلیقگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به یکی از دانشجویان که در مورد حجاب‌بان پرسید، گفت: با این واژه‌ها دنبال ایجاد شکاف در جامعه هستند. حجاب‌بان که معنی ندارد. همه ما طبق اصل هشتم قانون اساسی موظفیم نسبت به همدیگر حالت دلسوزی داشته باشیم؛ مردم نسبت به دولت، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به مردم.

هیچ محدودیتی در فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها وجود ندارد/ تقلیل دادن امر به معروف به حجاب بدسلیقگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دیروز خبرنگاری از من پرسید آخرین باری که امر به معروف کردید، کی بود؟ گفتم همین صبح به پسرم گفتم آفتاب دارد طلوع می‌کند بلندشو نمازت را بخوان. اگر کسی آمد و امر به معروف کرد این را با کلمه حجاب‌بان تخفیف ندهیم. یک قاعده شرعی داریم عده‌ای برای رعایت آن تذکر می‌دهند، اگر خارج از تذکر باشد کارشان غلط است.

تقلیل دادن امر به معروف به حجاب بدسلیقگی است. شما باید مرا امر به معروف کنید. اینکه امروز پشت تریبون با متانت و بزرگواری خطاهای مرا گوشزد می‌کنید، وظیفه دارم بشنوم. آن چیزی که سوء‌تفاهم است، توضیح دهم و آن چیزی که در کار من غلط است اصلاح کنم. عده‌ای هم بر اساس واجب شرعی در خیابان‌ها تذکر محترمانه می‌دهند، چرا اینقدر آن را غلیظ می‌کنیم؟

وی تصریح کرد: من حتماً مخالف کارهایی هستم که به شئون شخصی و کرامت هر انسان و لو با اعتقادات متفاوت توهین شود. نباید توهین شود اما تذکر و نصیحت مشفقانه در هر موضوعی مورد احترام همه است. همان‌طور که شما با بزرگواری بنده را نصیحت کردید و من استفاده کردم، ممکن است فردا یک نفر، یک دوست دیگر در موضوعی دیگر من را  مورد تذکر قرار دهد که آن هم محترم است.

شعری بدون تصویب در شورا اجرا نمی‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دانشجوی دیگری در مورد مجوز تأسیس مؤسسه غیر دولتی گفت: سن دریافت مجوز را از ۲۷ به ۲۲ سال رساندیم و ابلاغ هم شد. شرط پایان خدمت هم داشت که حذف کردیم.

اسماعیلی در پاسخ به دانشجوی دیگری که در مورد موسیقی انقلابی پرسید، افزود: بنای ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اجرای قانون است. شعری بدون تصویب در شورای شعر اجرا نمی‌شود. قبل از اجراها پروانه برای آنها صادر می‌شود و اینکه چه میزان بار ارزشی دارد خارج از بحث تنظیم‌گری است. اما از جنبه حمایتی، حتماً از جریان‌های نو که بتوانند هویت ایرانی- اسلامی را نشان دهند، حمایت می‌کنیم. همانند آقای راغب ده‌ها مورد وجود دارد.

اسماعیلی در جواب دانشجویی که پرسید «خواننده‌هایی داشتیم که در راستای انقلاب آثاری داشتند اما به خیلی چیزها متهم شدند، آنها کجا هستند؟» گفت: حرف شما درست است و ما مسأله اینها را دنبال می‌کنیم و پیگیر هستیم که برگردند.

جوان‌گرایی در بدنه وزارت فرهنگ

وی به دانشجوی دیگری که در مورد اظهارات وزیر در خصوص ترکیب مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید، گفت: بخش مهمی از مدیرانی که الان داریم جوان هستند. من به جوان‌گرایی اشاره کردم، قائم مقام من متولد ۱۳۶۵ است. ما آمدیم زایش جدید ایجاد کردیم و برای شما ریل‌گذاری کردیم. ما ضمن تجلیل از مدیران سابق در جریان جدید از بچه‌هایی که فکر می‌کردیم متخصص هستند استفاده کردیم.

هیچ محدودیتی در فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها وجود ندارد/ تقلیل دادن امر به معروف به حجاب بدسلیقگی است

اسماعیلی گفت: امروز، یک فیلم‌ساز رئیس سازمان سینمایی شده است. یک روزنامه‌نگار معاون مطبوعاتی شده و یک اهل کتاب معاون فرهنگی است و هر کدام در حوزه فنی و حرفه‌ای خود جزو سرآمدان هستند. یک خبرنگار مدیرعامل ایرنا و یک روزنامه نگار مدیرمسئول روزنامه ایران شده است. یک آدم سیاسی صرفی که با من در یک باند سیاسی باشد یک مورد هم نداریم. یکی از معاونان ما سفیر دوره جدید در خارج از کشور است. من تعداد زیادی را در وزارتخانه و استان‌ها از بین جوان‌ها منصوب کردم.

۲۰ سال ورودی نداشتیم

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۱۵ و ۲۰ سال ورودی نداشته است، گفت: ۴۰۰ جوان متعهد و هنرفهم که متخصص هنر هستند، داریم جذب می‌کنیم. مگر بد است؟ یکی هم دوست ندارد، می‌آید این قسمت اظهارات را برجسته می‌کند. امروز و در این جلسه جمع متنوعی از مطالبات مطرح شد و ما هم وظیفه داریم حرف این عزیزان را بشنویم. جمع متنوعی از مطالبات مطرح شد و عمده مطالبات هم درست بود و ما هم وظیفه داریم حرف این عزیزان را بشنویم و در مواردی که وارد است، بتوانیم اجرا کنیم و مواقعی هم که نیاز به توضیح دارد، توضیحات لازم ارائه شود.

وی افزود: مهم‌ترین وعده تحقق‌یافته همین هفته پیش بود؛ من که آغاز به کار کردم تولید کاغذ زیر پنج هزار تن بود. این هفته خودکفایی کاغذ فرهنگی و تحریری را جشن گرفتیم و تولید آن به بیش از 80 هزار تن رسید و تا پایان سال به ۱۳۰ هزار تن می‌رسد که این اتفاق در حدود دو سال رخ داده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
چیزهایی که باید والدین کنکوری‌ها این روزها بدانند
مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟
حمله بلاروس به اوکراین؟
یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد
سرمربی سپاهان چگونه مسلمان شد؟
سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود
موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
اتوبوس گشت ارشاد در دانشگاه صنعتی شریف! +عکس
ژوزه مورایس مسلمان شد +فیلم
چرا دانشجویان آمریکایی خشمگین هستند؟ +فیلم
تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه؟
شیوه عجیب برخورد پلیس آمریکا با معترضین! +فیلم
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
تیم جدید فرهاد مجیدی مشخص شد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top